12 oktober

12 oktober 2017 - Underberg, Zuid-Afrika

We vertrekken vroeg, om half 8, vanuit Kokstad naar Underberg. Het is 118 kilometer rijden en na anderhalf uur bereiken we de Underberg. We hebben de organisatie Sani Pass tour gemaild of we vandaag de tour kunnen doen over de Sani Pass. Nou, dit gaat lukken en met 10 personen gaan we op pad. Dit kun je niet met je eigen gehuurde auto doen, omdat de weg naar het hoogste punt van Zuid Afrika onverhard is en behoorlijk steil. Nou dit klopt, we hobbelen alle kanten op en hiervoor heb je een 4x4 nodig. Het is een prachtige ervaring om al klimmend op de top aan te komen.

Maar voordat we aan de top komen krijg je eerst een grensovergang van Zuid Afrika. Hier moeten we ons paspoort laten zien en krijgen er mooie stempels in en 8 kilometer verderop is de Lesotho grens waar we ook weer stempels krijgen in ons paspoort.

Na de grensovergang van Lesotho, die net over de top is van Drakensbergen, bezoeken we een bergdorpje en krijgen uitleg van de gids hoe deze mensen hier leven.  Daarna gaan we lunchen in het hoogste restaurant van ZA.

De natuur is zo divers in ZA, omdat Drakensbergen weer zo anders is van wat we hiervoor hebben gezien. Dit gebied is heel puur en ruig en lijkt een beetje op de Alpen.

Morgen is Peter jarig en we blijven nog een dagje in Underberg.