3 en 4 oktober

4 oktober 2017 - Hermanus, Zuid-Afrika

Gisteren aangekomen in Hermanus. Een gezellig klein stadje en het guesthouse zit op loopafstand van het centrum en dat is makkelijk. We hadden een ontzettend mooie rit via Franschoek over een pas met groene bergen en heuvels. Er  stond wel heel veel wind, daarom waren alle walvistochten afgelast. Bij navraag bij de receptie is voor 4 oktober ook al alles volgeboekt om met een bootje wales te kunnen spotten. Dus we hebben 5 oktober om 9 uur gereserveerd.

In de ochtend begon de zon toch wel weer lekker te schijnen maar de temperatuur is gezakt naar 16 graden. We hebben de auto gepakt om een aantal stranden hier te bekijken en zijn naar Gansbaai gereden 20 kilometer verderop. Daar komen de walvissen echt dicht voorbij! We hebben op een rots ons enige tijd vermaakt om de walvissen te zien drijven (zwemmen kun je het niet noemen). Peter had nog het idee om naar Algulhas te rijden waar de Indische Oceaan en de Atlantische Oceaan elkaar ontmoeten maar niet mengt. Dit is een kaap waar veel schepen verloren zijn gegaan. Maar na een prima asfaltweg werd het een onverharde weg en zijn maar omgedraaid en terug gegaan naar Gansbaai om lekker in het zonnetje naar de walvissen te kijken. Echt bijzonder om deze grote dieren te zien.

Morgen dus een boottrip om walvissen te spotten, ben benieuwd of we dichter bij de walvissen kunnen komen dan in Gansbaai.