25 oktober

25 oktober 2017 - Ohrigstad, Zuid-Afrika

We vertrekken van ons prachtige appartement en knuffelen wederom weer even met de eigenaresse. Wat een aardige mensen toch. We gaan het tweede gedeelte va de  Panoramaroute doen met als eindpunt Ohrigstad.

We rijden nu direct richting Graskop en doen nog even en stop in Graskop voor zo'n lekkere koffiemilkshake. Daarna door naar Bourke's Luck Portholes. Wat is dit een mooi aangelegd park met uitgesleten rotsen en waterpartijen.

We vervolgen onze weg naar View point of Three Rondavels. Echt een schitterend uitzicht met rotspartijen en het doet ons een beetje denken aan de Grand Canyon in Amerika met de kleurschakeringen.

Nu hebben we de panoramaroute in zijn geheel gedaan over de R532 en gaan naar Ohrigstad. De routeplanner stuurt ons naar de straat waar onze B&B is maar dit is een weg met rots keien, verschrikkelijk. Daar aangekomen kunnen we weer adem halen want we komen in het mooiste verblijf tot nu toe. Tegen de rotsen aan ligt de Royal Palm Tree B&B met zwembad en met prachtige kamers. De eigenaar blijkt van Nederlandse afkomst te zijn. Dit is een mooie afsluiting van onze vakantie. Morgen het laatste hotel vlak bij de luchthaven en dan gaat de terugreis weer beginnen. Overmorgen weer thuis als alles goed blijft verlopen.

We hebben het ontzettend naar ons zin gehad en ZA is een prachtig land maar je moet je wel aanpassen aan het land. Niks te voet doen en alles met de auto, opletten waar je stopt en waar je gaat shoppen en 's avonds tot 21.00 uur niet meer over straat willen. Eenmaal in je verblijf zit je achter grote hekken vaak met stroom erop en alle ramen en deuren zitten tralies en vaak ook nog alarmsystemen. Het doet je beseffen dat we in Nederland zeer vrij leven met veel bewegingsvrijheid zowel overdag als 'avonds en 's nachts. Verder maken we ons ook niet druk om onze huidkleur en dat is in ZA toch nog wel een groot ding. We zijn ons nog nooit zo bewust geweest als hier van onze witte huid.